Hvad kan vi forvente af 2024?
Dét spørgsmål stillede vi Jimmy Nielsen fra Last Mile Records, med det simple formål at få en ide om, hvad det kommende år har af byde på, når vi taler nu-metal og 'core-relateret musik.
Vi vender bladet for et nyt kalenderår, og mens vi siger farvel til det gamle, med de mange positive oplevelser det gav, giver det mening at se fremad. Hvad kan vi forvente af 2024, når det kommer til den mere core-orienterede del af vores univers? Vi har slået os sammen med Last Mile Records’ pladechef, Jimmy Nielsen, for at give dig en kort indflyvning til, hvad du skal lægge mærke til på den danske scene i det kommende år.
Udviklingen skyller ind over Danmark i små skvulp
Danmark er dejligt, men ikke et foregangsland når det kommer til udvikling af de relevante genrer. Skal vi forstå, hvad vi har i vente, må vi se ud over grænserne og ud over de gængse genredefinitioner.
Tendenserne i udlandet er mange, men klare. Vi ser flere og flere kunstnere og bands tilgå genrerne med en lyst til at eksperimentere. De firkantede definitioner viger for lysten til at være mere. Det er lang tid siden vi har set hardcoren have så meget momentum som i disse år. Zulus debutplade ’A New Tomorrow’ var at finde på mange af dette medies årslister, Turnstile og Soul Glo har skubbet til genren, sammen med bands som The Armed og Portrayal of Guilt, der hver især bruger hardcoren som udspring for hver deres individuelle retning.
Deathcoren har ditto genopfundet sig selv, med Lorna Shore som spydspids for en række spændende bands, amerikanske som europæiske.
Metalcoren lader derimod til at have svært ved at finde en ny relevant kurs. Her ser vi fortsat en midtersøgning mod overproduceret rensang og momentvise breakdowns. Er man gammel nok til at have oplevet nu-metallens rise and fall, så er det nemt at trække paralleller mellem de to genrers udvikling. Mon ikke vi kan forvente, at den melodiske metalcore stille og roligt dør ud, mens det bøllede og flabede fra hardcoren får en revival – det som definerede genren, da den blomsterede i de sene 90’ere? Det er i hvert fald en tendens vi allerede ser.
Spændende er det naturligvis også at se en af metallens momentvis største genrer gøre comeback. Nu-metallen har som deathcoren oplevet en løbende revival, siden vi gik ind i 20’erne. Båret af lige dele etablerede bands som Bring Me the Horizon, hiphop sub-genrer (trap og phonk) og nye friske kunstnere, der tager det metalliske udtryk til sig og bruger det som element i deres lyd. Lil Uzi Vert, Dana Dentata og Copenhell-aktuelle Mimi Barks, for blot at nævne få. Alle kunstnere med stor følgerskare, for hvem metallen inkluderes som stemningsskabende element uden at være den styrende genre.
Vi går en spændende tid i møde
Vi oplever dønningerne i Danmark som forsinkede skvulp. Men intentionerne er der, som Nielsen forklarer det:
- Jeg synes der er utroligt mange spændende nye bands på vej derude, og det er tydeligt at høre, hvordan teknologien har fundet vej til “øvelokalet”, hvis man efterhånden kan snakke om klassisk øvelokale længere, da mange bands efterhånden indspiller hver for sig og sender det til samlet produktion. Mange af de demoer jeg modtager i dag er af virkelig høj kvalitet, og der er virkelig arbejdet med sangskrivningen og kompositionerne. Genre-definitionerne er også under konstant angreb, i det der bliver mixet på kryds og tværs.
Når Nielsen i samme moment peger på danske bands, man skal være opmærksomme på i 2024, er der heller ikke tvivl om, at fokus er på udvikling og inklusion. Tendensen med at skabe et univers, der er mere end metal og arbejder med andre genreelementer, eksisterer. Som vi netop har set et band som John Cxnnor gøre det. Et nærmest hardcore-orienteret univers, influeret af EDM, industrial og synth. Nielsen fortsætter:
- Som musikselskab er jeg også interesseret i at arbejde med nye tendenser og bands, der tør udforske nye territorier. Et band, der så dagens lys sidste år, var Københavnske Cold Culture (en form for electronic metalcore), som udover at lave vildt gode produktioner også formår at skrive catchy hooks og mixe det poppede med nakkeknækkende riffs. Jeg tror de vil kunne blive rigtigt store, hvis deres hold lægger et solidt stykke arbejde i dem.
- Et spritnyt dansk band, som jeg tror kan sparke gang i noget fedt herhjemme, er Outcast Complex, som helt sikkert også har hørt Sleep Token, men som alligevel sætter deres eget præg på musikken. Dem tror jeg kommer til at skabe noget røre i andedammen.
Sleep Token har været et af de mest omtalte bands i 2023. Selvom vores anmelder ikke mener, at bandets tredje plade lever op til hypen, har briterne sat et markant aftryk på, hvad man kan tillade sig og samtidig skabt refleksion blandt publikum. Det har ditto haft sin effekt i Danmark, hvor vi senest har fået duoen Gradience. Her får vi et nærmest utidigt mix af den post-orienterede black metal og RNB-rap. En spændende udvikling, der signalerer lyst til at eksperimentere.
Udvikling med plads til det bekendte
Selvom vi fornemmer de friske vinde fra omverdenen og oplever den samme herhjemme, har vi også en række stærke nationale bands med en mere traditionel tilgang til diverse genrer, som vi kan glæde os til i 2024:
- Nu er det ikke kun nye tendenser, der får hårene på armene til at rejse sig på en boomer som mig, så jeg dykker selvfølgelig også ned i min komfortzone til de mere gængse core-genrer – og her ved jeg, at deathcore-bandet Archon kommer med noget fedt, ligesom Cabal er ved at lægge sidste hånd på nyt materiale.
- Et band, der også har sparket dørene op i lidt den samme boldgade i 2023, og som kan steppe op i 2024, er et band som Henret. Hvis de formår at følge op på deres EP ’Abandon Hope’ fra ’23, med mere brutalitet fra samme skuffe, så kan de også rykke langt. Da jeg startede Last Mile Records, ledte jeg virkelig efter bands, der lavede kvalitets-deathcore, men havde svært ved at finde dem. Nu synes jeg der er kommet et boom, hvor bands som førnævnte Archon, men også Conover og spritnye Mortira, virkelig lægger barren højt. Det bliver et spændende år, rent musikalsk.
Fans af de diskuterede genrer går en spændende tid i møde. Både hvad angår udvikling og kontinuitet. Vi oplever allerede inspirationen fra udlandet påvirke, og vil sandsynligvis først se det endelige resultat af denne længere ude i fremtiden. Publikum er parat, som afspejlet i deltagelsen til netop John Cxnnors koncerter. Kombineret med et løbende flow af genre-faste udgivelser, kan vi forvente et spændende udgivelsesår for 2024.