En helvedes god dokumentar
PopulærNRK har med 'Helvete' lavet en virkelig grundig, nøgtern og følelsesladet dokumentar om dengang, black metal og Mayhem blev grundlagt i Norge. Hermed anbefalet.
Er man bare perifært interesseret i norsk black metal og historien om hvordan genren opstod, så er NRK's dokumentar fra 2020 'Helvete' noget af det bedste, der hidtil er lavet. Med dybdegående interviews fra de folk, der var med til at starte det hele i begyndelsen og midten af firserne, får NRK virkelig rundet genrens ophav godt af og binder en sløjfe på det med alle de spektakulære og dramatiske begivenheder, der i starten af halvfemserne var med til at sætte musikken på verdenslandkortet.
For fascinationen af norsk black metal og de kontroversielle hændelser, der var med til at gøre scenen og genren berømt og berygtet i halvfemserne aftager næppe nogensinde. Der kommer hele tiden nye generationer til, der gerne vil have fortalt historien. Med 'Helvete' får NRK i den grad føjet et relevant og researchet kapitel til det, der vel efterhånden kan betegnes som den norske saga. Islændingene kan snart ikke have noget for sig selv længere.
Historien om en flok marginaliserede unge, der skabte deres eget miljø og i et virvar af testosteron, oprør og vanvid bådefik lavet musik, brændt kirker, dræbt hinanden, sig selv og andre, har alle de ingredienser, der skal til for at gøre folk nysgerrige. I slutningen af 00'erne udkom der to udmærkede dokumentarer. 'Once Upon in Norway' fra 2007 og 'Until the Light Takes Us' fra 2008. Begge havde medvirkende fra Burzum, Darkthrone, Mayhem m.fl. og fortalte på hver sin måde historien med fokus på de blodige og vanvittige halvfemsere.
Tilbage til firserne
Men faktisk er begyndelsen at finde helt tilbage i starten af firserne. Dengang navne som Iron Maiden, Celtic Frost, Venom, Metallica og Slayer kun lige var begyndt at sprede sig i undergrundsmiljøerne rundt omkring i Europa. Et af de miljøer befandt sig i Norge. En spirende musiker ved navn Øystein Aarseth havde fingeren på pulsen og ville lave sin egen version af det pigtrådsmusik. Han tog senere kunstnernavnet Euronymous og blev omdrejningspunktet for alt norsk black metal. 'Helvete' begynder, da han med sine første kammerater grundlægger det, der udvikler sig til den første udgave af Mayhem. Alle de nulevende fra dengang interviewes og giver hver deres vinkel på, hvordan det hele kom i gang.
Derfra tager dokumentaren os kronologisk med videre til da svenske Per Yngve 'Dead' Ohlin kommer med i bandet og alle de interne stridigheder, der er i bandet i denne periode. Det kulminerer, som de fleste ved, med Ohlins selvmord og den grumme drejning, Mayhems karriere tager på dette tidspunkt. Ikke mindst på grund af Aarsehts kynisme. Et interview med Ohlins bror er noget af det stærkeste i dokumentaren og et regulært scoop. En delvis forklaring på, hvorfor Ohlin blev så forstyrret, som han var, og hvorfor det endte som det gjorde, og hvor ondt det gør på dem, at det berygtede billede fortsat bruges på albumomslag og på internettet. Fortalt af familien. Ikke bandmedlemmer.
Det tidlige Mayhem
Alligevel er det netop det, at de helt tidlige medlemmer af Mayhem interviewes og reflekterer over tiden, gør dokumentaren til noget helt særligt. Det giver et udramatisk og nøgternt perspektiv på tiden, scenen og hvordan det i virkeligheden bare var en flok teenagere, der målte sig med hinanden og mod samfundet. Det kunne have været hvor som helst. Nu blev det bare i Oslo og dens forstæder. Hvor Mayhem blev skabt, hvor Euronymous startede pladebutikken 'Helvete', og butikken og kælderen under den blev omdrejningspunktet for miljøet. Bassist Jørn 'Necrobutcher' Stubberud bør igen fremhæves for sin ærlighed, indsigt og evne til at reflektere over tiden. Han har været rygraden i de fleste film og interviews om genren og er det også her. Sikke en kulturarv, den mand sidder inde med og hvor er det godt, han deler ud af den.
Dokumentaren er delt i fire afsnit af cirka 40 minutter og det er først i det fjerde og sidste afsnit, man breder sig ud til resten af genren. Her nævnes Burzum, Emperor, Thorns, Dimmu Borgir, Darkthrone, Satyricon og resten af de navne, der var med til at gøre genren stor i hele verden. På hver deres måde. Særligt Snorre 'Blackthorn' Westvold Ruch fra Thorns, Sigurd Wongraven fra Satyricon og Gylve 'Fenriz' Nagell fra Darkthrone bidrager med gode vinkler på tiden. Man får forklaret, at det netop er Aarseth og Westvold Ruch, der laver den guitarlyd, vi i dag kender fra black metal med tremolo picking.
Den går ikke for alvor i dybden med al balladen i starten af halvfemserne, men der har vi også førnævnte, udmærkede dokumentarfilm. 'Helvete: Historien om norsk black metal' er derimod en helt fantastisk dokumentar, der viser, hvordan Mayhem blev til. Hvordan genren blev til. Hvordan Mayhem var årsagen til, at genren blev til. Hvordan én koncert med Mayhem og strømafbrydelser var grobund for en håndfuld bands, der i dag nyder verdensomspændende anerkendelse. Har du bare én gang hørt 'Freezing Moon', så er det her 'must see tv'.
Dokumentaren kan ses her på YouTube, hvor alle fire afsnit er samlet i ét (og noget musik er mutet pga. copyright, men det ødelægger ikke oplevelsen):
På NRK er filmen regionslåst, men svenske SVT har ikke samme spærring.